Myspace Cursors @ JellyMuffin.comMyspace Layouts & cursors
hello people!
welcome to my blog.
adiexoxo was here.
jom dengar celotey ngengade saye

Blogroll

Pages

Monday, December 3, 2012

2nd date



arinieh 2nd date aq dan die. .
so..  suprise yg aq berikan pd die.  .
sejambak bunga rose aq berikan kepadanya. .
speechless dibuatnye. .
arituh aq nmpak muke die yg merah. .
comel. .
hehehehe. .
even die tgh sakit. .
i hope she'll be fine. .
tomorrow she will go to medical checkup.. .
tgk muke die time uh. .
comelkan. .
well. .  aq akan buat yg terbaik untuk dia. .
aq rse aq dah bersedie menerima seseorang untuk dicintai. .
die lah wanita yg boleh buat aq senyum. . ketawa. .  risau.  .
geram. .  marah. . merajuk. . dan mcm2 lg. .
well. .  die pown cube sehabis mungkin untuk terime aq. .
aq x pkse. .
sbb tuh aq cube sdaye upaya aq untuk memikat hati die. .
terpulang pda die untuk menerima. .
awak. .
saya harap sgat awak sihat. .
3rd date kite. .
ajar awak bawak keter. .
hehehhee. .
awak sihat cepat keyh. .
:-)

Thursday, November 29, 2012

berjauhan

well esok die dah pergi perak. .
adew teater. .
i hope u'll take care of ur self and arrive there safely. .
and i wish u get the first place for ur teater. .
siti mariam binti salim. .
u're a the great women i had ever met. .
u're the most beautiful women i had ever seen. .
u're the perfect one and the only one who have the characteristics that i dream off. .
i have the key in my palms right now. .
but i need the right time to open ur heart. .
well. .  i just need u to know that. .
i will be ur side everytime that u need it. .
i will encourage u. . support u. .
cause i know that u needed that right now. .
i miss u since the first time i met u. .
ur smile. .
ur straight face. .  hehehee. .
and the most thing. .
ur fear face. . (bila sye nyakat awak pasal.....) hehehe
i will do whatever it takes to make u smile, make u close to me,
make u cry wif me, happy wif me, and make u confort wif me. .
for u siti mariam binti salim. .
this diary of my life. .
i will tell u. .
in this world. .
chance is not easy to get. .
and because of that. .
i'am awake, i will never let this chance go away. .
even it will take us for a long period. .
i'll dare to take that chance. .
and lastly. .
do ur best on ur competition. .  ok. .

Monday, November 26, 2012

sharing is one of my wish

well. .  arinih. .
die sudi  kongsi kesedihan die. .
masalah die. . pada aq. .
well. .  secara tachnically. .
setiap org mempunyai masalh mereka. .
well. .
aq pown jenis picky skit. .
aq nak mencri wanita yg sudi share problem wif me without knowing. .
finally ari nieh. .  die sudi share masalah die. .
evendoe sakit gak dgr. .  hehehe
sape la suke bile dgr sal masalh ex. .
tpi aq bkan nye nak jeles ta tentu pasal. .
bodoh la aq kan lao nak jeles. .  ex kowt. .
bak kate. . bnde da lepas. .  jgn dikenang. .
mcm nie la yg aq suke. .
masalah die masalah aq jugak. .
sharing is caring right. .
so. .
secare theory psychology. .
kite kene berilah support. .
jgn time nieh kite nak luahkan terus. .
haaa. .
salah stu tindakan x wajar. .
koz perempuan bukanlah bersedia 24 hours. .
ingat dieowg nie mesin. .
so. .
kite berilah mereka space. .
bg die ubat. .
bkan ubat penenang. .
tpi ubat dri segi mentality. .
pd awak. .
sye akan beri sokongan 100% pd awak. .
awak boleh. .
and lastly. .  tahniah pd mereka atas pertunangan mereka. .
takde jodoh awak pd die. .
jodoh pd sye kowt. .  hikhikhik. .
thanks to ALLAH cause bring her to my life. .
and i will appreciate her because it is like most precious thing that i got. .
even i don't know what my future will be. .
but one thing. .  i will never let go u. .
:-)

Sunday, November 25, 2012

first date. .

arinih first date aq dgan die. .
well. . getting well. .
even just 3 hours. .
but still i'am happy. .
she's seem giving a good respond to me. .
evendoe kulit aq nieh jauh giler beza.  .
but td die gtao jgn pkir sal kulit. .
well i know her. .
she will said that to me. .
i'am glad to heard that. .
and also. .
she were gorgeous. .
well i said about my skin colour right. .
figure it by ur self .
she's seem perfect to me. .
well. .
aq nieh kuat berceloteh. .
n what a suprise . .
die layan. .
well pertame kali perempuan suke berceloteh cam aq. .
hahaha. .
n also die sudi cerite tntg dri die pd aq..
aq appreciate sgat dgan layanan die. .
seem that die pown ikhlas berkwan ngan aq . .
so i text to her after i've arrive. .
hehehee. .



"adie..im doing nthing
but im try to be n make u cmfort wif me
ya xwt pape pn
alhamdlillah ya pn sng dgn care adie..
so we try de best la"

i will do my best for being with u. .
hurmmmm. . .
second date nnt. .
aq ingat nak bg suprise kat die. . .
hehehe. . korang agak2. .
ape kejutan aq. . hhehehe
k la. . sni saje celoteh aq arinih. .
hope korang support aq keyh. .
:-) bye2. .


Tuesday, November 20, 2012

rindu pada mak ayah

aq rindukan mak ayah aq. .
dah siap-siap nak g jemput parents aq kat airport. .
tup2. .  keter aq wat hal. .
hurmmm. . lao aq dew duit time uh da terus aq btlkan. .
duit aq nie x masuk2. .
dari bulan 6. .
aq faham smua orang mesti ada masalah. .
tapi orang lain macam x faham. .
memang muke aq nieh x nmpak ada masalh. .
sbb aq x suke menyusahkan. . 
ntah laa. .  aq nie jenis yg pgang pd janji. .
jgan la bg harapan kalao x leyh nak buat. .
aq x suke menunggu. .
aq nie jenis yg mengenang jasa. .
aq tak tao nak kate ape. .
mungkin uh ujian aq. .
dah la exam. .
mak.. .  ayah. .
maafkan adie sbb x dpt nak jemput mak ayah td. .
adie rindukan mak ayah. .
doakan adie berjaye ye. .
abis exam adie terus balik. .
dari anakanda mu Mohamad Syahirul Hadi

Thursday, November 15, 2012

feeling

pd hari nie. . 
umo aq dah pown cecah 22 tahun. .
pejam celik pejam celik jew dah tua gak aq nieh. .
aq masih ingat lagi semasa aq masih lg kecil. . .
aq suke berangan nak beli kereta. .
aq suke berangan nak jdik designer. .
aq suke berangan mcm2. . 
sehingga aq terpkir untuk membuat stu senarai wish list. .
dan wish list itu lah menjadi impian juga pendorong semangat aq..
sebabkan itu juga aq menjdi lebih matang even skit. .
tpi still disebabkan itu juga aq jdik seorang yg berpendirian. .
hurmmm. . .
ape lg aq nak bebel. .
owhhh. .
aq skarang nie sedang mengenali seorang wanita. .
well. .
she's sweet. .
but on the same time. . 
she's seem matured. .  even doe die nie tgk muke mcm bdaak2. .
hehehehe. .
but she really make me fall in love. .
LOVE. .
ayat yg susah nak diungkap. .
aq pernah bercinta. .
tpi smue tuh sementara. .
antara aq atau die x bersedia. .
well. . 
think again. .
dah lme gak aq single. .
yelah. .
aq rse aq buang mse smue tuh. .
shnggakan aq kenal seorang wanita ini. .
aq x kan bgtao siapakah WANITA tersebut. .
hurrmmm. . 
mengeluh jew aq nie kan. .
she is nice for me. .
but i donnoe how to get into her. .
she's kind of not interested to fall in love. .
but one thing that i want to said that. .
i love her. .
I'll promise to my self. .
i'll do whatever it takes to be wif her forever. .
well . .  aq nieh jenis yg buat ape yg aq ckp. .
n aq x pernah mngkir janji aq. .
n aq jenis ingat pd janji. .
korang kalao adew idea untuk pikat hati wanita. . 
sila lah kongsi. .
kalao tibe masenye sye dan die bersatu. .
i'll will remember u all smua. .
dan aq berjanji. .  semasa hari yg dinantikan. .
akan aq rakam. .
dan akan ku ceritakan kembali. .
bagaimana aq dan dia bersama. .
itu angan jew. .  IF. .
so. .  sbbkan itu adalah angan2. .
ia akan mnjadi slah stu impian aq. .
means it will become one of my wish list. .
dats all for today. .
aq juz ceritakan jew pew yg dlama ati aq. .
well. .  final exam da dekat. .
gud luck guys. . 
bye. .

Sunday, September 16, 2012

alone!!!!

hai guys. . lame x update. .
bz. . hurmmm . .
arinih aq rse x tao nak buat pew. .
ya bcoz of i'am alone right now. .
alone??
haaa tuh yg sye nak kongsi citer. .
sye skunk dok umah sowang2 kat umah sewa. .
x dapat balik kg. .
tgk plak ma sis post wall that they all got event. .
it's all because of pkirkan mmber. .
cozin dtg jb dah siap ajak balik. .
but sye tolak koz yelah mmber x balik. . katenye la . .
biler dah mmber2 kampung adew. .
all gone. .
tnggalkan . .
weihh. . aq snggup la x balik sbb mmber punye pasal. .
dah tu aq tnye asal x gtao nak balik. . x jwb. .
wat deng jew. .
perghh. . kalao aq x pikir die uh aq anggap adik aq. .
da lame aq tibai. .
nak kew rse. .
kalao da rse. . ko tgk pasnieh pew jdik. .
idup jgn pkir diri sndri. .
aq dah tolong da. . dri ko punye study. .
nie pown ntah kemane ko nye study. .
aq nak nasihat pown dah ta leh. .
aq arap ko bce la blog aq. .
mang aq nak suwoh ko bce. .
aq x snggup nak ckp direct ngan ko. .
sbb aq kenal ko. .
ko akan snyap punye. .
haa. . kalao ko bce. .
ko hadam yew kate2 aq nieh. .
jgn jdikkan aq punye kisah silam uh turun kat kao. .
ko akan nyesal nnt. .
aq x kisah la. . koz still mmpu lg nk mengubah dri aq. .
tpi kao. .
mak ayah ko uh da aq anggap mak ayah aq. .
bkannye sng mak ayah kao nak jge korang beranak. .
ko paham la skit. .
kalao ko rse ko x nk belajar. .
g la crik keje. .
jgn dok tdo. .
haaa. . . dri citer dok sowg2 jdik citer len . .
but it's all becoz i think about him. .
i were here alone. .

Sunday, April 8, 2012

kenapa perempuan x pkai tudung

aq survey facebook aq. . . .
mejoriti ppuan melayu x pkai tudung. . .
kenape huh??
adekah korang (yg x pkai tudung) x belajar agama dekat sekolah??
or . . . . . . . . . . . . (isi tempat kosong pendapat korang)


ok. . korang bace lah nie ok. .
mungkin boleh mengubah persepsi korang. .
insyaallah. . .


1. Soalan : Salah seorang rakan muslimah saya bersolat dan berpuasa dengan lengkap akan tetapi dia tidak memakai tudung kepala untuk menutup aurat. Adakah solat dan puasanya sah dan diterima syari'at ?

Jawapan:

Hal ini bergantung kepada faktor yang menyebabkan seseorang itu tidak memakai tudung. Di sini terdapat dua faktor:

[A] Dia menyakini dan menerima hukum memakai tudung adalah wajib sebagaimana firman Allah dalam surah al-Nur 24:31 akan tetapi faktor kelemahan taqwa dan kerendahan jatidiri menghalangnya untuk memakai tudung. Bagi orang seperti ini solat dan puasanya tetap sah dan diterima. Sikapnya tidak memakai tudung hanya mengurangkan kesempurnaan Islamnya.

Dalam kes ini hendaklah seseorang itu menguatkan taqwa dan jatidirinya agar menepati perintah Allah s.w.t. untuk berpegang kepada syari'at Islam secara keseluruhannya dan berwaspada terhadap pengaruh negatif syaitan ke atasnya. Firman Allah: Hai
orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam
secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. [Maksud surah al-Baqarah (2): 208]

Antara caranya ialah sentiasa berdoa memohon kekuatan kepada Allah dan perlindungan daripada gangguan syaitan. Selain itu hendaklah dia melazimkan diri bergaul dengan para muslimah yang menutup auratnyakerana hal ini akan membantu dirinya menepati
perintah-perintah syari'at.
Langkah-langkah di atas hendaklah dilakukan dengan segera kerana menangguhkannya hanya akan membawa kemudaratan yang lebih besar. Firman Allah: Belumkah
datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka (menjadi) seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya,
kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik. [Maksud surah al-Hadid (57): 16]

[B] Dia tidak memakai tudung kerana tidak meyakini dan tidak menerima ia sebagai salah satu kewajipan agama. Kes ini secara terperinci terbahagi kepada dua:

[B-1] Secara tidak sengaja telah terkeliru dengan pelbagai tulisan dan dakwah yang diberikan oleh para anti hadis, modernis dan aliran-aliran lain yang menyanggahi syari'at asli al-Qur'an dan al-Sunnah.
Maka dalam kes seperti ini hukuman ditangguhkan ke atasnya sehinggalah disampaikan kepadanya hujah syari'at yang benar melalui kaedah yang jelas lagi difahami.

Firman Allah: Dan Kami tidak akan mengazab (seseorang) sebelum Kami mengutus seorang Rasul. [Maksud surah al-Isra' (17): 15] Ertinya Allah tidak akan menghukum seseorang sehingga sampai kepadanya syari 'at Islam =yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w.).

Setelah itu Allah berfirman: Kami tidak mengutus seorang rasulpun, melainkan dengan bahasa kaumnya, supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka. [Maksud surah Ibrahim (14): 04] Ertinya syari'at yang disampaikan tersebut hendaklah dalam
bahasa yang dapat difahami secara jelas.

Seseorang yang terkeliru sebagaimana dalam kes [B-1] di atas tetap diterima solat dan puasanya. Namun diwaktu yang sama hendaklah diusahakan sekuat mampu agar dia memerima dan memahami syari'at Islam secara benar dan jelas dalam hal ini. Jika telah diusahakan
dan masih menolaknya maka termasuklah dia dalam kategori berikut ini:

[B-2] Telah menerima hujah syari'at yang benar dan memahaminya secara jelas tanpa ragu akan tetapi dia tetap menolak kewajipannya. Para ilmuan Islam memiliki dua pendapat dalam kes seperti ini:

Pertama:
Orang tersebut dianggap telah kafir kepada hukum Allah
dan terkeluar daripada syari'at Islam. Solat dan puasanya tidak diterima dan wajib dijatuhkan hukuman hudud ke atasnya.

Kedua:
Orang tersebut dianggap telah berdosa besar dan akan diazab di dalam neraka. Akan tetapi dia tidak dianggap kafir dan tidak terkeluar dari syari'at Islam selagi dia masih mentauhidkan Allah dengan dua kalimah syahadah, mendirikan solat dan mengeluarkan zakat.
Namun jika dia bertindak menyebar-luaskan fahaman menolak hukum memakai tudung maka wajib dijatuhkan ke atasnya hukuman hudud bagi mengelak fitnah ke atas orang ramai.

Walaubagaimanapun ingin diingatkan bahawa penentu antara hukuman pertama dan kedua di atas terletak di bawah penilaian para Mufti, Hakim dan Qadhi. Tugas yang diwajibkan ke atas kita adalah mendakwah dan bukannya menghukum. Maka hendaklah kita memberi tumpuan untuk menyampaikan dakwah secara efektif dan
berhikmah agar sampai kepada seseorang itu hujah yang
benar. Usaha dakwah ini tidak boleh memiliki titik noktah, ia harus berterusan sehinggalah setiap orang menerima hukum Allah secara keseluruhannya.

Saturday, April 7, 2012

reality

jahat x aq. . .
biler pkir2 blik aq kate aq x tao wat x tao masak . .
realitinye aq pndai. .
seronok gak tgk reaksi n cre diowg handle smbil2 tuh mlas pun termsuk skli. .
sowie la kawan2 ku stu umah dlu. . .
hehehee. .

Monday, February 20, 2012

agak2 nye tercapai x aq nk work with ma brother. .
become technician and go to overseas for learn from specialist. . .
well. . how long going to take to diz dream of mine. . hahahaa. . .
i really want to success with ma future. .
i got ma list of ma dream. . .
i hope all of ma dream been granted. . . (usehe sndri)

1. A car. . . cnfrmed dah. . .
2. travelling. .. . otw. . .
3. Own bussiness. . . after finish study
4. A house that i imagine. . don't noe when. .
5. A knowledge about cmputer. . (sebb mnat) . . . cnfrm dah. .
6. A superbike. . . hurmmmm. . .
7. married. . . . i2 cnfrmed lme lg. . that the last thing. .
8. after i collect my properties. . 15% percent will transfer to anak yatim. . i really love kid. .

Thursday, February 2, 2012

Sunyi tnpa korang. . hahahaa :P

well. .
arienih keje mcm bese. .
tpi rse arinih cam boring skit when da lme tak hangout ngan mamber.
biler lew aq nk lepak ngan dieowang cam bese. .
kg da tue da kawen tak boleh nak kuar melepak. .
hahahaha. .
weih geng. .
mnew korang???
jom lew lepak melake. .
hahahaha. .
cam desperete jew aq nieh. .
x desperete sgt la. .
act. . aq dew gak mamber kat cni. .
cme kne ikot schedule dieowg gak. .
maklum lah masing2 bz. .
well. . .
hopefully dapat jmpe mmber aq yg lame.. .